Når dit kamera tager et billede, så opfanger det ikke bare elementerne

Når dit kamera tager et billede, så opfanger det ikke bare elementerne (tingene) i motivet, men også farverne og lysmængden. Det gør dine øjne også, når du ser noget. Men du har sikkert oplevet situationer, hvor dine øjne (eller din hjerne) har aflæst farver, som du vidste, ikke var rigtige. F.eks. på et diskotek med masser af “diskolys” eller ved   stranden i en solnedgang.

Hvid er nemlig ikke bare hvid. Både dine øjne og dit kamera er afhængige af farven i det lys, der rammer det, som du ser på. Forskellen er bare, at når du ser igennem dine øjne, så får din hjerne lov til at bruge dens erfaring – og den er hurtig til at guide dig på rette vej i langt de fleste tilfælde. Kameraet har ikke den evne. Kameraet skal have at vide, hvilken farve lyset har. Derfor har kameraet en hvidbalanceknap.

Når solen skinner er lyset en “temperatur” (Kelvingrad), når det er overskyet, er lyset en anden. For lys filtreres i skyer. Faktisk filtrerer skyer røde farver ud af lyset, og derfor skal dit kamera justereres – eller bliver en hvid væg blå(lig).

Dit kamera er, som nævnt, normalt ret god til at gætte den rigtige hvidbalance i Auto. Men du kan tit, med fordel, hjælpe kameraet på Billedet herover er taget i Dyrehaven, nord for København en tidlig vej ved at bruge de indstillinger, som findes. Dagslys, Overskyet, Skygge, Glødepærer, Neon osv. morgen før solen stod op – derfor det blålige skær i disen.  Selvfølgelig fotograferer du med kameraet indstillet til at gemme billede i RAWformat. RAWformat er et ubehandlet format, og derfor kan du selv indstille og justere billedet, når du konverterer til det f.eks. JPG for at brug for nettet. RAWformat giver iøvrigt også dit kamera de bedste evner til at opfange detaljer i motivets lyseste og mørkeste områder (bedste dynamisk rækkevidde).

Fordelen ved at indstille hvidbalancen selvom du fotograferer i RAWformat er måske ikke så stor, men i virkeligheden kan man vel lige så godt tage det hele med, ik?