Når du går helt tæt på motiverne, så sker der en masse med motivets udtryk. Du kan tit og ofte få mønstre frem, som ellers ikke lader sig   opdage sådan umiddelbart.

Til venstre er vi kommet helt tæt på en kaktus i Botanisk Have i København. Heldigvis er haven åben hele året, og selvom mange tror, at det ikke er godt at fotografere makro uden sollys, så er Botanisk Have helt vidunderlig på overskyet (men lyse) dage.

Makrofotografering bringer os tæt på motiverne. Og derfor er lyset en kritisk faktor: for det gælder om at lyset kommer ind alle vegne. Hvis du fotograferer i sollys risikerer du alt for let, at kraftige skygger “spiser” de dele af dit motiv, der rammes af skyggerne. “Spiser”, fordi dit kameras dynamiske rækkevidde nogle gange kommer til kort overfor store lysforskelle og derfor ender med at udbrænde de lysteste områder eller gøre de mørkeste områder helt sorte (det går i sort, hedder det).

Derfor kan du trygt elske overskyet vejr, når du går på makrojagt. Samtidig med at lyset fordeler sig blødt over hele dit motiv, og du derfor Kaktussens nåle er fanget af Pentax K-5 og et gammlet, manuelt får chancen for at se alle de smukke mønstre, vil du tit opleve, at du gerne vil have stor dybdeskarphed. Stor   objektiv: Asahi Macro Takumar 50 mm f/4 (M42-fatning). dybdeskarphed kræver lille blænde – men fordi du typisk er meget tæt på fokusområdet, så er det alligevel   svært at få dybdeskarphed nok. Hvis jeg fotograferer med 50 mm og blænde f/11 på 20 cm. får jeg en dybde- skarphed på bare 0,57 cm. Det er ikke meget. Jeg skal helt ned til blænde f/22 for at få dybdeskarphed på en enkelt cm.

Læs også: